Маржу і маржинальність легко переплутати, але це різні поняття. У блозі компанії ТОВ «ЕлектраКвікс» говоримо про те, як розрахувати і на що звернути увагу під час аналізу цих показників.
Маржа Маржа - це різниця між собівартістю товару і виручкою. Вона виражається в грошових одиницях і дає змогу побачити, яка сума залишається у компанії від продажу товарів або послуг після вирахування змінних витрат. Змінні витрати - це витрати, пов'язані з виробництвом і продажем продукту. До них найчастіше відносять витрати на сировину, паливо, пакування, транспортування, зарплату менеджерів, які отримують відсоток від продажів, тощо. Складові змінних витрат можуть відрізнятися - все залежить від структури та особливостей бізнесу.
Розрахунок маржі за формулою виглядає так: Маржа = Виручка - Змінні витрати
Припустимо, ви продаєте подарункові набори чаю та кави через інтернет. Змінними витратами будуть:
вартість чаю і кави, що використовуються в наборах;
відсоток від продажів, який отримує менеджер, що приймає і обробляє замовлення;
вартість пакування та доставки.
Розрахуємо маржу за формулою за 2 місяці:
у січні виручка від продажу наборів склала 25 тисяч гривень, а змінні витрати - 11 тисяч. Маржа = 25 000 - 11 000 = 14 000 гривень.
у лютому виручка від продажу наборів склала 30 тисяч гривень; змінні витрати - 15 тисяч. Маржа = 30 000 - 15 000 = 15 000 гривень.
Таким чином, можна побачити, що в лютому маржа зросла порівняно з попереднім місяцем. Однак добре це чи погано? Річ у тім, що ці абсолютні цифри не показують ефективності роботи компанії. Щоб правильно порівняти два місяці, слід рахувати не маржу, а маржинальність.
Маржинальність
Що таке маржинальність простими словами? Це показник рентабельності. Маржинальність виражається у відсотках і дає змогу судити про те, наскільки вигідно чи невигідно продавати той чи інший продукт.
Повернемося до нашого прикладу розрахунку маржі за два місяці. Щоб порівняти січень і лютий за ефективністю, порахуємо маржинальність для кожного місяця:
січень: 140 000 / 250 000 х 100% = 56%
лютий: 150 000 / 300 000 х 100% = 50%
Стає зрозуміло, що незважаючи на зростання виручки і маржі, показник маржинальності в лютому знизився. Це говорить про те, що ви втрачаєте багато грошей на змінних витратах. Можливо, зросла вартість матеріалів і послуг кур'єра, а ви не помітили цього. Підкоригуйте ці моменти, щоб ваш прибуток зростав разом із виручкою.
Показник маржинальності дає змогу оцінити ефективність роботи компанії та проаналізувати ситуацію на ринку. Таким чином ви зможете тримати справи під контролем і вчасно вносити корективи.