У певний момент власники будь-якої компанії розуміють, що для того аби рухатися далі, потрібно щось змінювати. За розумінням цього можуть стояти різні запити. Хтось потребує розширення ринків збуту і виходу за межі України, хтось планує кардинально змінити рід діяльності, хтось запускає нову виробничу лінію, а комусь необхідно залучити інвестора чи продати компанію.
Причому, незалежно від поставленої мети, бізнес доведеться ретельно готувати до змін. Адже досягти бажаного результату з цілою купою недоліків, які є у кожної компанії, дуже і дуже складно. Період підготовки до змін і самих змін — це комплексний вплив на всі ‘больові’ точки бізнесу.
Перший важливий етап трансформації — повномасштабна діагностика.
Він необхідний для того, щоб визначити сильні та слабкі сторони компанії, оцінити її виробничий потенціал, продуктивність персоналу, матеріальні та фінансові ресурси.
Головним результатом аудиту повинні бути відповіді на запитання: чи в потрібному напрямі розвивається компанія, чи може вона бути більш рентабельною та успішною, і що потрібно зробити, аби цього досягти. Крім цього, аудит важливий ще й для того, щоб знизити виробничі та адміністративні витрати, оптимізувати фінансові потоки.
За результатами аналізу вже можна приймати рішення про те, як змінювати структуру і від чого необхідно позбуватися. Наприклад, ліквідувати підрозділи, які не використовуються, максимально перевести документообіг в електронний формат, впровадити корпоративні угоди, виявити й попрацювати зі слабкими сторонами в бухгалтерській та фінансовій звітності, навести порядок в активах, приділити більше часу маркетингу. Усе це допоможе знизити зрозуміти свій бізнес та визначитися з пріоритетами.
Серйозна робота буде потрібна і у сфері управління персоналом.
Слід провести аналіз штатного розпису та посадових обов’язків, переглянути договори, укладені з працівниками як з фізособами-підприємцями, з орендарями робочих місць. Це ж стосується й корпоративного управління. Дуже часто власники компанії не усвідомлюють, що саме їх менеджмент і тягне бізнес на ‘дно’. Переформатування структури управління — це комплексна робота, яка передбачає побудову ефективної системи продажів і бюджетування, впровадження оперативного контролю та контролю собівартості, оптимізацію матеріальних і грошових потоків, чітке делегування повноважень і відповідальності на рівні топ-менеджменту.
Скрупульозно слід підійти до питання міжнародного структурування бізнесу аби виходу на інший ринок. Такий крок передбачає аналіз нових ринків. Цільової аудиторії, конкурентів, розрахування бюджету, пошук партнерів та клієнтів тощо.
Не слід забувати про репутаційну складову.
Позитивний імідж компанії і її ключових осіб гарантує лояльність і довіру з боку співробітників, підрядників і партнерів, клієнтів і покупців, інвесторів, дилерів, спонсорів. Плюс до всього правильна репутація допомагає налагоджувати ділові зв’язки, що особливо важливо при виході на нові ринки. Але для цього необхідно не тільки ретельно працювати з інструментами PR і генерувати контент для ЗМІ, а й сформувати чітку комунікаційну стратегію, обмеживши коло осіб, які уповноважені озвучувати офіційну позицію компанії. Публічність дозволить сформувати правильну громадську думку, і до того ж забезпечить захист від інформаційних атак. Крім того, правильна репутаційна стратегія збільшує вартість компанії в рази.
Отже, усвідомлений розвиток — це цілий комплекс кроків і заходів, спрямованих на досягнення цілей, які ставлять перед собою власники бізнесу, будь то освоєння нових ринків чи пошук інвестицій. При цьому компанія стає гранично відкритою перед клієнтами, підрядниками, партнерами (як локальними, так і зарубіжними), владою та органами контролю. Це значно посилює ринкові позиції, забезпечує зростання рентабельності й прибутку, а також формує імунітет проти рейдерства і внутрішньокорпоративних конфліктів.